Pesanan Penaja

Tuesday, September 21, 2010

tiada 'dara' heboh,tiada 'teruna' tak heboh pula?

  
     Maaf banyak sangat sebab aku terlalu sibuk sampaikan takde masa nak update blog..yelah,dengan assignment yang menimbun2...huhu...ok...entri kali ini kedengaran agak sensitif...harap-harap kita sentiasa bersikap profesional dengan hal ini. Dewasa ini perbincangan mengenai isu 'dara' seseorang perempuan masih lagi hangat diperkatakan...ada yang 'selamba' menyatakan bahawa semua gadis bandar sudah tiada lagi dara. Malah ada juga mereka yang dengan melulu menuduh gadis yang sudah tidak suci lagi sebagai 'sund*l'.
 mereka ada dara lagi??? wallahualam!

     Kita tahu bahawa bukan semua gadis yang sudah tiada dara lagi kerana perangai mereka 'tak elok'.ada beberapa sebab mereka hilang dara di usia yang muda seperti terlalu aktif dalam sukan terutama sekali sukan yang paling 'kurang sesuai' untuk perempuan iaitu sepak takraw ataupun mereka diperkosa oleh 'setan' yang bertopengkan manusia. kita tak boleh dengan sesuka hati menuduh mereka tanpa usul periksa. Cara korang nak tahu sama ada gadis itu masih dara atau tidak,lawati laman ini.

    Akan tetapi aku merasa amat geram jika gadis-gadis berbangga tiada dara. malah dengan menggunakan tiket 'tiada dara',mereka sanggup bertukar-tukar pasangan lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat yang membuak-buak...lelaki yang sudah lupa akhirat pula semestinya bergembira  kerana gadis-gadis seperti ini sanggup 'bermurah hati' . Ada juga gadis yang sanggup menggadaikan mahkotanya kerana layu dengan pujuk rayu pasangan kerana tak mahu lepaskan 'bakal suami' mereka ke tangan orang lain.
takkan pasal nie pun nak bermasam muka dan bercerai.....

     Tapi,bila lelaki yang sudah tiada 'teruna',kenapa tak heboh pula??? Yelah,semasa di 'kelambu',sebahagian besar lelaki boleh mengenalpasti sama ada isterinya sudah ada dara ataupun tidak,tetapi adakah si isteri mampu berbuat sedemikian??? semestinya mustahil! kecuali si suami berterus terang bahawa dia pernah 'berehem' dengan perempuan lain..'inilah kelebihan seorang lelaki!' akan tetapi sebagai lelaki,janganlah menggunakan kelebihan ini dengan melakukan hubungan seks haram dengan perempuan lain yang bukan muhrimnya! kan lelaki patutnya memimpin dan membantu wanita..

konklusinya masyarakat tak sepatutnya cuma mencerca gadis yang sudah tiada dara...mereka perlu membantu mereka terutamanya sekali dari aspek keyakinan diri mereka yang telah hilang. soal tiada dara bukanlah penting sangat..asalkan si gadis itu mampu membuatkan suaminya tersenyum bahagia dengan jodoh yang berkekalan sehingga ke anak cucu...amin..


reading

43 comments:

  1. tak semua mcm tu..
    itu yg telampau bergaul bebas nk terikut mat saleh..
    Perempuan mesti sentiasa mnjaga perilaku mereka supaya tidak dipandang serong kelak..

    ReplyDelete
  2. kadang2 kite kena tgk dari semua aspek sbb ape mereka jd cmtu..kdg2,lelaki ni punca tw..pmpn xbodoh..tp diperbodohkan oleh lelaki..pmpn ni akal dy mmg pendek la kan..sbb tu macam2 jd esply kes hilang dara ni..

    ReplyDelete
  3. mah ada sesetgah org ttp mahukan dara.tapi tak semua huhu..

    gadis kena bijak jaga dri dan nama kluga..

    bak kat org tua nak jaga ank llki lbih mudah dari kena jaga anak pompuan huhu.. agak sukar sdkit..

    ReplyDelete
  4. huhuh..
    betul2!
    stju sgt2!

    ReplyDelete
  5. bg saya yang penting..dara atau tidak bknlah perkara pokok..tp perempuan itu haruslah berperangai elok..kdang2 people make mistakes.and kepada lelaki yang menghilangkan dara perempaun tu..haruslah bertangugjwb terhadap perempuan tu..
    tetapi buat si bitch..umm xtahu lah...
    peluang untuk mnjadi org yng lebih better sentiasa terbuka

    lelaki jugak
    harus lebih bertangggungjwb n menghormati perempuan

    ReplyDelete
  6. yup betul tu...jangan judge orang sesuka hati,perlu periksa dahulu kenapa boleh jadi cm tu..manusia semua tak sempurna..kena saling lengkap melengkapi..=]

    ReplyDelete
  7. betul tu..
    aku sokong..
    bkn semua perempuan hilang dara sebab kemahuan sendiri..

    ReplyDelete
  8. owh that is right. bukan semua salah perempuan. lelaki harus bertanggungjawab juga. :D

    ReplyDelete
  9. salam..lumrah kehidupan katekan..kdg2 perempuan yg taderw dara neyh disebabkan terpakse...tp kdg2 pelik lau terpakse ta kan smp kene gadai 'maruah'..pape pun suker ngn entry neyh! ^_^

    ReplyDelete
  10. um betul ,lelaki salah pmpuan pon salah .. jage 'maruah' memasing kan senang ....

    ReplyDelete
  11. kan,,,pelik2,,,huhu,,xadil ni,lalal

    ReplyDelete
  12. biase la..dlm dunia skg lelaki wt salah mesti kurg nampak even maksiat skali pun tp klau pompuan mesti kecoh sekampung.. sbbnya pompuan dizahirkan sbagai suci n sopan santun. bile wt bende2 xelok mmg cpt je nampak.tp sal dara 2 mmg btol. x sume org y xde dara sbb wt bende 2. tp rs nya skg ne lelaki dh xksh sgt dara mcm dlu..xde sampai nk cerai terus ke ape..

    ReplyDelete
  13. kesian... haruslah fikir masak2 mengenainya... kalau dah ter" . segeralah bertaubat...

    ReplyDelete
  14. aku sokong. jadi pepandailah jaga diri. teguhkan iman supaya tak terus hanyut dalam menghilangkan dara or teruna

    ReplyDelete
  15. penjelasan yang teliti sekali..pasal perempuan yg x de dara ni...yg baggani mmg sundal ler..laen la lau xde dara disebabkan bersukan..itu boleh dimaafkan..hmm..lelaki pon dpt tahu perempuan tu ade dara ke tak...so..jge maruah yer..

    ReplyDelete
  16. sy rs dlm hal ni masyarakat perlu ubah pandangan dan bersikap lebih terbuka..

    gadis yg dh hilang dara kdg2 nak kahwin pun susah sbb xramai yg sudi,just because dorg dah xde dara..padahal kdg2 bnda tu bukan atas kerelaan dorg pun..and sometimes dorg dah bertaubat dan berubah pun,tp masyarakat tetap pandang serong..

    ReplyDelete
  17. dara itu maruah wanita...tapi ade yang mengadai maruah sndiri..dan ade yang dipksa gadai..
    er..psl lki xder truna tu no komen sbb xdpt dibuktikan scra saintifik..:P

    ReplyDelete
  18. cmne nak cek laki ader teruna ke tak?

    ReplyDelete
  19. blog bulan tu blog sampingan je,blog utama yg lagi satu..anyway thanks singgah kat blog tu..hehe..

    ReplyDelete
  20. Alamak , tak tau la nak komen apa pasal entry ni...sori..

    ReplyDelete
  21. nice entry bro. hee. mmng pompuan klu tiada dara dpt perhatian lebih. kte yg pecah kn dara. haha. teruna mcm xksh sngt pon. biasa je bnda ni. aha. lawl

    ReplyDelete
  22. Hem.. macam mana la laki nak jadi ketua keluarga kalau macam gitu yek? haiyaaa.... sebenarnya nak jaga anak laki lagi susah dari jaga anak perempuan...

    ReplyDelete
  23. Itulah masalahnya...kalau nak buat dosa,buatlah..tapi jangan ajak orang dan jangan kita berbangga dgn dosa..takut2 Allah tak ampunkan dosa kita atas sbb itu :(

    ReplyDelete
  24. ade kenalan ain..dia still skolah lagi..form5..n bukan dari kelas yang depan2..dia pernah bgtau ain yang 80% budak perempuan dalam kelas dia dah xde dara..hurm..dunia2..

    ReplyDelete
  25. ske sgt entri ni... ;)
    jgn mdh mnuduh pmpn xde dara..mgkn dowg de cite t'sndri or ksh slm yg bkn slh dowg..bg laki plk jgn la ske2 nk rsakkn ank dara owg..

    ReplyDelete
  26. akan menjadi isu yg besar dlm ssebuah kuarge/msyarakat bile diketahui pompuan x de dara..ye laa sbb tu yg mnunjukkn maruah diri sorg wanita..kalau hilang dara sbb aktvti lasak tu len cite laa..
    lelaki x d nye nk terkesan teruna ke x...dat's why pompuan jgalaa dri baek2..

    ReplyDelete
  27. yup. agree with others.

    but, i've my own opinion;
    dara itu sgt penting. cuma bila seseorang gadis itu kehilangan dara atas sebab2 tertentu spt dirogol, jatuh yg teruk, n etc, itu sgt kasihan la. sbb tu, bila seseorang itu tidak ada dara, kne tau la jugak sbb pe.

    tapi tapi tapi, bile seorang gadis yg hlg dara atas keliarannya sendiri, n masih tak berubah, malah berbangga2 menjaja diri, itu memang perlu kite cuba nasihatkan lah. kesian jugak die sbb tak diberi petunjuk hidayah Allah.. nauzubillah~

    ReplyDelete
  28. -SalamAidilfitri-Maaf Zahir & Batin-
    ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
    semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat

    ohhhh teruna & dara...

    dara ni amat penting sebagai lambang status keperawanan wanita yang ada harga diri maruah dan kesucian.. namun masalah sekarang ni ada yang ikut sesangat budaya barat yang memandang kedaraan @ keperawanan itu satu yang kuno dizaman moden.... apa nak jadi manusia sekarang...

    keterunaan pula zaman dulu di anggap sebagai lambang gagah perkasa... gagah perkasa lah sangat lah korang yang rosakkan anak dara orang ... ya Allah apa nak jadi gak manusia ni

    ReplyDelete
  29. urmm, laki ilang teruna... ley check ker?? :D

    ape2 pon, bukan semua ppuan mcm ni... hanya sebahagian sederhana saja (nak kate besar xjugak.. nak kat kecik pon x jugak...) makin tinggi sosial seseorg itu, makin tinggi potensi ke arah mentuttt

    ReplyDelete
  30. betoi.. tp tak sume camtu...
    memang skrg dak bersosial makin ramai...
    ni lah dunia akhir zaman

    ReplyDelete
  31. manyak jugak gadis yang tersadung, dan juga ramai yang masih menjaga mahkota diri, mintak-mintak dijauhkan.

    ReplyDelete
  32. Ada yang mengantakan mereka dpt tahu adakah suami mereka ada teruna atau tidak wallahualam~.

    New Entry ProfHariz
    Layakkah Aku Merinduimu?

    ReplyDelete
  33. dua2 tak bagus. tapi kalau dah jadi, bagi la semangat kat depa berubah kan~

    ReplyDelete
  34. orang tak tau macam mna nak bezakan teruna ke tak

    ReplyDelete
  35. apa nak jadi sndri buat maka tangguglah sndri..klu pandai jaga pergaulan pasti kita takan terjebak ke stu huhu.

    ReplyDelete
  36. dunia~ setiap orang ada sisi gelap mereka.

    ReplyDelete
  37. @Cik Lily agak setuju dgn pendapat ko lily sebab lelaki selalu memperbodohkan perempuan yang biasanya pendek akal...isk3..

    ReplyDelete
  38. @Nurulbadiah Lai nice komen dr kamu... dara bukannya perkara penting....some perkara boleh berlaku tanpa sengaja kecuali dia mmg bitch women laa.... yup2..lelaki kene bertanggungjawab lebih...

    ReplyDelete
  39. @darkbatman taw xper...kalau lelaki yang cabul orang,xde la sangat riuhnyer...tapi perempuan yang kene rogol,mmg riuh la sebab mereka mmg dilahirkan untuk menjaga kehormatan diri lebih... ada juga lelaki yang tak kisah akan dara perempuan,asalkan bahagia :D

    ReplyDelete
  40. setuju sangat2 .. dunia akhir zaman .. sangat2 mencabar .. kuat iman didada semuanya dapat diatasi dgn baik ,.. insyaallah..

    ReplyDelete
  41. salam..

    setuju dgn artikel ni.. x semua pompuan hilang dara tu teruk.. kdg2die kene rogol, kdg2 tpakse bg, klu x bg kene ugut bunuh..mcm2 lg lah.. bnda ni sume dah ditakdirkn. cume kite ni yg kene kuat iman. tp klu dah tersurat khidupn kite nk jd mcm tu, nk buat mcm mane. ape yg harus kite buat ialah bertaubat. itu je jln yg tebaik..

    cume nak nk bgtau je.. semua manusia x lari dr mmbuat dosa.. dan jgn ingat semua perempuan yg xde dara tu pelacur. sdgkan seorang pelacur yg bertaubat sbnarnye lebih SUCI dpd pompuan dgn ade dara tp x hati x suci.

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails