Pesanan Penaja

Friday, April 8, 2011

Perlukah kita Kaya Raya dengan Berniaga??


     Selamat datang membace entri meraban aku kali ni sekali lagi.. hehehe OK.kalau nak ditanya kepada semua orang, korang nak jadi kaya tak? mesti ramai yang mahu jadi kaya kan?? siapa tak mahu kalau kita mempunyai hartanah yang bernilai berbilion ringgit, mempunyai 3 unit kondo bernilai RM700k sebijik, mempunyai 2 unit banglo 10 bilik setiap satu yang bernilai RM2.5 juta setiap satu.. mempunyai kereta ferrari bernilai lebih dari RM1.5 juta seunit, 3 bijik kereta lain setiap satu untuk bini, dan 2 orang anak yang bernilai hampir RM600 ribu sebiji...

cantik kan rumah aku?..opss.. ni rumah bini ke-4 aku... aku ade 5 buah rumah lagi! hehe

     Itu belum lagi kemewahan yang mampu membuatkan kita menukar telefon bimbit setiap bulan, shopping seminggu sekali dan bilnya berjumlah purata RM100K setiap kali bershopping, dan sebagainya. Inilah Impak besar apabila seseorang itu menjadi kaya raya disebabkan kejayaan mereka dalam dunia perniagaan. Seperti yang kita tahu, 9 daripada 10 harta yang didunia ini adalah datang dari perniagaan. Tetapi, perlukah aku mengimpikan kehidupan sedemikian?
Ya.. aku impikan untuk menceburi dalam bidang perniagaan kerana:

1. Rasulullah juga salah seorang peniaga.

2. Harta yang banyak boleh di derma dan di zakatkan kepada ramai rakyat yang miskin.

3. Membina masjid salah satu cara yang amat memberi pahala kepada kita walaupun setelah kita meninggal dunia.

4. Dapat membuka banyak peluang pekerjaan kepada masyarakat apabila kita berniaga. Maka,kuranglah kadar pengangguran di negara terchenta nih...

5. Boleh membeli bermacam jenis jenama dan produk di kompleks membeli belah tanpa hadapi masalah kekurangan wang untuk membelinya.


TETAPI... setelah aku banyak berfikir pasal perkara ini, aku terfikir akan perlukah aku menjadi kaya raya dengan aktiviti perniagaan kerana......

1. Tiada masa yang cukup untuk diluangkan bersama dengan isteri dan anak-anak (eh.. belum ade lagi ok... :P). Kadang-kala tersiksa 'batin' si isteri kerana tidak mendapat 'belaian kasih sayang' daripada suaminya yang sibuk dengan projek di luar pada waktu malam. (jangan projek yang lain sudah :P). Jangan pula nanti,'Datin-datin' ni mencari 'jantan' lain untuk melepaskan 'kesunyian' mereka.. huk3

2. Kurangnya masa lapang untuk beriadah,bersembang dengan rakan sekampung,bermain internet,berkaraoke, dan sebagainya kerana banyak masa telah dihabiskan untuk urusan perniagaan seharian.

3. Kesihatan pun agak kurang baik,masa tidur terganggu, mata selalu sembab kerana kurang cukup tidur... (kecuali mempunyai peruntukan untuk buat treatment)

kadangkala bz sangat dengan keje sampai xsempat nak solat..perkara biasa nih!

4. Waktu solat kadang-kala terganggu dan terpaksa meninggalkan solat berjemaah kerana atas urusan kerja yang telalu padat,malah ada yang sampai tertinggal sembahyang.

5. Mesti kurang mendapat peluang mendengar ceramah keagamaan atau motivasi kerana banyak masa digunakan untuk meeting dengan rakan kongsi.

manelah anak aku nih... jenuh anyam ketupat, tp xbalik2 gak... bisnes.. bisness...

6. Kadang kala waktu raya pun tak dapat balik ke kampung kerana time tu bz dengan meeting bersama pelabur dari Zimbabwe. (sbg contoh). Malah ada kes di mana ada kalanya tidak pernah balik beraya bersama dengan mak ayah selama 10 tahun kerana terlalu bz dengan kerja. Kesian mak engkau tu jenuh menunggu mu di hari raya...

7. Kadangkala jiran sebelah pun tak kenal sebab jarang balik ke rumah. Apatah lagi jiran sekampung!!! kalau saling tak bertegur sapa dengan jiran, kalaulah kita buat kenduri kahwin anak kita, sapa la yang nak datang???

8. Kalau dah kaya sangat, anak-anak diorang pun dah rasa malas nak fikir untuk belajar tinggi-tinggi atau mendalami ilmu perniagaan bapa/ibu mereka. Maka diorang simply duduk goyang kaki, bila takde duit, ayah/mak suapkan... senang kannn????

9. Apabila terjadinya empayar perniagaan yang kita bina ni tetiba hancus lebur dan bankrap sebab dah tak mampu bersaing dengan pesaing lain atau atas perkara lain, apakah kita dapat mudah menjalani kehidupan seperti masyarakat biasa dengan sehelai sepinggang???? Fikirkanlahh...

bisnes ade risikonya.. malah boleh menyebabkan bankrap..

extra point: Pelajar-pelajar sekalian,jika korang adalah seorang pelajar dan malah mendapat duit daripada JPA, tolong jangan habiskan duit korang memasuki perniagaan MLM seperti HAI-O,One Community,dsb.. korang bukan saja melanggar peraturan dalam perjanjiaan biasiswa JPA.. malah ini mengakibatkan pengajian korang akan lingkup! xpercaya? cuba try!!!

p/s- namun.. besederhanalah...

reading

50 comments:

  1. Pandangan yang bagus untuk berniaga. Tapi kalau tak ambil risiko tinggi, nanti yang masuk pun tak tinggi la. Dan untuk 9 kelemahan berniaga tu, ada cara boleh atasi. Cuma tu yang selalu berlaku dan yang selalu kita nampak. Yang penting kaya itu untuk apa? Bila setel soalan tu, insha Allah yang 9 itu dapat diatasi.

    ReplyDelete
  2. kalau dah kaya, bole la ada rumah besa.. kete besa.. akaun bank besa.. dan tak lupa bini besa.. best owh..

    ReplyDelete
  3. Berniaga memang 9/10 punca rezeki. Tapi nak dapatkan 9/10 tu, kena lalui 9/10 masalah dan halangan dulu. Setimpal la dengan hasil yg akan dapat tu.

    And if ikhlas berniaga, tak penah tipu, bayar zakat sume, insyaallah lagi maju. Risiko nak bankrap pun sikit je. =)

    oke aku komen gaya mcm pandai. hahaha, *_*

    ReplyDelete
  4. weee...

    apa khbar? lama suri tak singgh sni..

    nas sht? study ok tak heee...

    ada lebih tu simpan hee..nnti dah abis study pakai blik wet tu ganti pinjaman semula heee

    ReplyDelete
  5. toksah mimpila nak kaya...abis belajor, nak kena bayor hutang PT...pastu nak kena bayor cukai...gedebak gedebuk, duit makan pun tak cukup..abis kat isik minyak jek..kan??

    Gorengbaek - Kegilaan orang Malaysia dari dulu...ada satu persamaan...(this is parody)

    Hangit Habis dah - Kenapa 3 blog Long?

    Kerat Senget - Tembikai Susu itu best

    ReplyDelete
  6. siyesly, sy mmg xminat business2 ni..
    huhu

    but, pape pn gudluck to u..
    ni bidang awk kn..
    rsenye awk tau ape yg t'baek utk awk..
    all the best for u and your future..
    :)

    ReplyDelete
  7. lebih banyak keburukan dr kelebihan kan.
    tp tak salah berniaga kalau pandai seimbangkan hal dunia n akhirat. :)

    ReplyDelete
  8. pada akulah orang yang tak berminat business nie.. takut rugi jer , tuh jer.. kita tengok orang cina.. dioarang berani jer buat business... berniaga... itu inilah.
    bangsa kita memang tak ramai... apepun kalau nak berniaga perlu ada ilmu, tanya yang lebih berpengalaman, dan jangan lupa bayar zakat...

    ReplyDelete
  9. tak maw jadi kaya sb nati lupa diri.. lebih suka dgn kehidupan sederhana..


    eh entry ni kan, mak aihh pnjngnya.. msti ko puas pkir kn.. hehehe..

    ReplyDelete
  10. haaa... bagusnya en3 ko..
    umm.. umm.... tp bisnes kecik2 je xpe kan? bkn nk kaye pn, suke-suki je.. :b

    ReplyDelete
  11. @heliantuse tu la pasal.. aku xmau la amek risiko tinggu sgt utk berniaga.. nt kalau bankrap.. mmg xleh nk buat ape2 lah... yup2..kaya utk Allah.. tp better xyah kaya sgt.. nt takut lupa daratan..

    ReplyDelete
  12. @Ayiealamak... bini besar tu yg xbest tuh.. agak2 la.. hahahaha

    ReplyDelete
  13. @RIANthx atas komen nih... betul3.. kalau berniaga xikhlas... menipu..lambat laun bankrap la kita nih.. hehehe

    ReplyDelete
  14. @suriaaa.. akak... sihat je.. study? erm.. bese2 je... tp banyak kot keje2 yg xsiap.. adehhh... ek... nas simpan2 lagi duit yg ade :)

    ReplyDelete
  15. @Along Tapa tp ayat ko xsesuai sgt ngan aku sbb aku xamek pt.. aku dpt jpa.. hehehe.. tp nasib be la skank cukup maa :)

    ReplyDelete
  16. @zt-zati yeker? hehehe.. aku pon xminat sgt.. kadang2 minat..sebab keje akaun dok kat ofis tu cm bosan plak.. hehehe.. btw.. AMINN :3

    ReplyDelete
  17. @cik fza nk seimbangkan bukannye mudah.. harap2 mereka yg join bisnes ni boleh seimbangkanlah :)

    ReplyDelete
  18. @Zik hehehe.. tu la persepsi melayu... takut rugi.. tp kene ingat gak... org melayu yg join bisnes ni mst la dpt balancekan dunia akhirat.. kdg2 bial perniagaan maju,xsembahyang....
    hu3...

    ReplyDelete
  19. @nas kalu dah terang2 menipu menindas, tak bankrap malahan makin maju, mungkinkah itu istidraj Allah. hohho,

    ReplyDelete
  20. @MiSzy DiaN cepat lupa daratan eh.. tol2.. mmg panjang pon... suke meluahkan hati.. ka awal2 dah ckp aku nk membebel :P

    ReplyDelete
  21. @ishiko betul3... kalau kecik2 boleh tampung sarahidup femili.. its ok.. tp kalau nk besar2 punye bisnes.. baik xyah la :)

    ReplyDelete
  22. @RIANowh.. yeker??? betul3... ade je yg makin maju.. tp ape yg penting.. rezeki yg mereka peroleh itu TAK HALAL.. kesian kat famili diorg.. isk3... dpt sumber rezeki xhalal sampai jadi darah daging ke anak cucu!

    ReplyDelete
  23. hihi..
    bahaya ko nie..
    kalau membebel kan..
    pnjg lebar.. jd lectrer ni, kompom ngantk... hihi

    ReplyDelete
  24. bersederhana itu lebih baik.. cukup segalanya.. xperlu besar2.. hehe..

    ReplyDelete
  25. daa usaha mesti nak berjaya kan..;)

    ReplyDelete
  26. ada duit lebih buat je pelaburan emas, bak kata ariffshah, dan bak kata zik, bayar jela zakat emas nanti :)

    ReplyDelete
  27. ni promo target asset ke hape nih??hahah

    ReplyDelete
  28. @MiSzy DiaN hahhaa.. kalau membebel pun xde la panjang sangat kann? hehhee.. xpe kot :P... lagi2 jd lecturer,kne la pandai menggoreng ayat xnak pelajar bosan :P

    ReplyDelete
  29. @MR. SYAH betul tu shah... sederhanalah.. xyah nk sibuk nk kaya raya...

    ReplyDelete
  30. @Emilia Emira mst kottt... cuma dlm aspek ni.. aku gemar besederhana...

    ReplyDelete
  31. @tengkorakemas aah.. bagus gak kalau buat pelaburan emas.. nilai sentiasa naek kann?

    ReplyDelete
  32. @Putra Syazlan mane ade! target aset ape kejadahnya??? :P

    ReplyDelete
  33. ala macy bwu bce sal ni. t klo macy jmpe wuote tu macy tgl sini na..

    ReplyDelete
  34. dilihat dari sudut positif,berniaga ni lagi elok dari kerja makan gaji.Duit sentiasa ada tapi bila dah berjaya bina empayar perniagaan jgnla takbur.Buatlah amal dengan bersedekah.

    ReplyDelete
  35. dilihat dari sudut positif,berniaga ni lagi elok dari kerja makan gaji.Duit sentiasa ada tapi bila dah berjaya bina empayar perniagaan jgnla takbur.Buatlah amal dengan bersedekah.

    ReplyDelete
  36. berniagala senang nak cari duit.Makan gaji ni,habis bulan habis gaji,huhu

    ReplyDelete
  37. Salam,
    Ulasan yg menarik Nas...
    Bgi Sab pula, mmg perlu dilihat dari segi niat asalnya...
    Jika mengikut syariah, maka selamat lah dunia dan akhirat, juga dpt berbakti kpd agama.
    Tokoh perniagaan zaman Rasulullah dulu telah membuktikannya...
    Berniagalah mengikut lunas2, peraturan yg ditetapkan dlm Islam...
    InsyaAllah, smooth...
    Wallahualam...

    ReplyDelete
  38. Ada juga terlibat didalam dunia perniagaan tapi tidaklah sepenuh masa. Setakat ini belum memberi pulangan dan beberapa kali gagal didalam perniagaan :-)

    ReplyDelete
  39. @maCyyeker? kat mane eh? nanti bagitau yup.. eh.. macy..dulu ko private blog ke? hu3

    ReplyDelete
  40. @Zuewairy eheheh.. xsure la tp ramai yg kedekut gak.. kadang2 derma tu sikit sgt... hu3

    ReplyDelete
  41. @Anonymous mmg lebih elok... cuma ramai yg takut amek risk... hu3... lagi satu kalau da kaya lupe plak pd org yg miskin.. ishh

    ReplyDelete
  42. @saiful tp bukn mudah utk berniaga.. ade risk.. ade yg berjaya.. ade yg gagal..cuma itu adat kan... makan gaji mmg la xcukup..

    ReplyDelete
  43. @MGMSabri wslm sab... thx ea...
    betul tu.. kene ade pada niat yg asal... berniaga kerana ingin menolong org yg susah..mengelakkan org islam dlm kemiskinan.. bukan nk kaya semata2 n tunjuk3..

    ReplyDelete
  44. @akubiomed owh.. yeker??? ermm. kalau gagal tu perkara biasa kan? cuma xleh mengalah sgt.. better jalani hidup spt biasa... kalau berniaga sungguh2 sgt susah gak..

    ReplyDelete
  45. bhaa..
    ngam laa ko jd lect nie.. hehe..
    semoga berjaya dlm kerjaya ko yaa..
    amin..
    :)

    ReplyDelete
  46. kalau kau pernah dengar pasal irfan khairi dan perniagaan internet, boleh dikatakan separuh yang kau bagitahu ni takkan berlaku

    ReplyDelete
  47. usah la nak jadi kaya sgt..
    tkut lupa segalanya je..
    sederhana kn bgus :D

    ReplyDelete
  48. kalo dh meniaga mesti bole kaye. hehe

    ReplyDelete
  49. Salam. . .rmai ingin mnjadi kaya tpi tdak fham erti kaya yg sberna trmsuk dri sdut islam. .kaya dalam erti islam bkn merosakan diri zahir dn batin.tpi mnilai sjauh mna potnsi diri dismping tidak goyah iman dn ketakwaan kte. .ingat yg kaya bkn kte tpi siapa. .fkir sndri. .nk kaya nk hebat nk pndai x salah tpi ingat bkn kte yg hebat sberna nya. .bila sdah smpai seru kte bkn lagi ada apa2. .kte bkn nyata cuma sesuatu.hnya ada satu saja kuasa yg unggul..ia bkn sesuatu tpi nyata bgi sesuatu. .jgn lupa jgn takbur jgn megah. .itu sifat iblis. .
    Sye prnah lalui phit getir brniaga alhamdulilah kini smakin baik pling pnting tidak hnyut dn lupa. .

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails