Pesanan Penaja

Sunday, October 31, 2010

Widget yang Wajib, Harus serta Tak Perlu ada dalam Blog

  
     Salam semua. Kali ini entri aku nie panjang sikit sebab aku nak jelaskan secara lanjut widget yang wajib,harus serta haram tak perlu ada dalam blog kita. Yelah,bagi blogger-blogger newbie yang masih lagi buntu hendak meletakkan widget apa yang dirasakan perlu untuk menarik ramai pelawat datang ke blog korang,korang boleh meletakkan sebahagian widget yang dicadangkan oleh aku:

WAJIB:

1. Google Friend Connect (Follow)
     Kepada blogger-blogger yang masih nyanyuk 'terlupa' nak pasang bende ni..please la pasang kat blog korang, kalau tak pasang,macam mana blogger-blogger lain yang berminat kat blog korang ni nak follow blog korang?? Benda nie memang WAJIB! Baca lagi...


2. Popular Post
     Jangan lupa pula meletakkan wigdet popular post ke dalam blog korang kerana popular post ini memberikan first 'impression' terhadap entri yang popular itu kerana mereka mengatakan entri tersebut mesti menarik tatapan ramai pembaca. Ini kerana entri blog ini yang tak seberapa popular itu mampu menarik sebahagian kecil pembaca blog ini setiap hari selain entri terbaru. Dalam blogspot ada saja popular post, cuma add widget dan klik pada popular post. Pengguna Wordpress umumnya mempunyai plugin tertentu bagi popular post.

3. Nuffnang ads
     Hah,benda nie menjadi kemestian bagi setiap blogger untuk mendaftar nuffnang serta menampal KESEMUA 3 iklan nuffnang ke dalam blog. Ini kerana selain menulis blog, kita secara pasif boleh memperoleh sedikit sebanyak pendapatan melalui pengunjung blog yang singgah serta klik pada iklan itu untuk mengetahui maklumat lanjut.
Bukti linkwithin membantu menaikkan pageviews aku,jauh lebih banyak berbanding shoutmix sendiri!

4. Linkwithin
     Jangan lupa linkwithin ini juga menaikkan pageviews sesebuah blog. Sejak aku meletaknya 4 bulan lepas, Pageviews aku banyak bergantung kepada linkwithin. Tak pernah tengok linkwithin? cuba lihat bawah entri ini,ada 4 post linkwithin. Cara nak tampal widget ni tak susah..cuma lawati laman INI dan ikut langkah mudah. Tak perlu nak edit-edit HTML.

comel kan comluv..sayangnya blog aku takde lagi...

5. Comluv(atau comment luv) (Bagi pengguna wordpress serta pengguna komen box Intensedebate)
     Bagi mereka yang  menggunakan platform blogspot, sistem komennya memang tidak disupport oleh comment luv. Bagi pengguna blogspot yang ingin menggunakan plug in comment luv you ,boleh la instal intensedebate. Intensedebate ni bagus,cuma masalah utamanya satu, lambat nak loading blog. Bagi blog wordpress yang masih 'terlupa' nak daftar serta pasang plugin comluv, usha di SINI ok. Maka entri terbaru/pilihan korang akan terpampang selepas korang memberi komen di blog yang ada sistem komen comluv.

6. Page
     Antara tujuan membuat page biasanya di bawah header blog adalah untuk menjimatkan ruang serta memudahkan pembaca blog memilih entri tertentu seperti 'TUTORIAL', 'LINK EXCHANGE' , 'LAWAK' dan sebagainya dengan mudah.

7. Alexa widget
     Bagi mereka yang ingin merendahkan ranking blog mereka, seelok-eloknya mendaftar alexa serta meletakkan sama ada widget alexa dalam blog atau plugin/extension alexa bagi mozilla atau google chrome. Ini dapat meningkatkan lagi peluang blog korang merendahkan ranking alexa.


8. Facebook share dan Likes serta Retweet
     Last but not least. Widget ini memang tak dinafikan antara salah satu 'ejen' yang membantu menarik trafik dari facebook serta twitter ke dalam blog kita. Tolong tampal ea widget ini dalam blog korang supaya entri yang dirasakan menarik boleh dishare dan diretweet dengan pengguna fb/twit lain ataupun sekadar likes. Kalau korang nak buat, boleh la lawati ke blog tutorial ini:
-facebook SHARE dan LIKES
-RETWEET

HARUS (pilihan) :

 1. Shoutmix/Cbox (wajib bagi blogger newbie)
     Widget ini boleh membantu korang menaikkan trafik korang dengan aktiviti blogwalking. Bagi blogger yang sudah terkenal, mereka tidak perlu la nak letak shoutbox kerana mereka mudah menarik trafik tanpa melakukan aktiviti bw disamping entri mereka yang berkualiti. Namun kelemahan meletakkan widget ini ialah menjadi penyebab trafik blog naik bukan kerana mereka membaca entri,tapi ramai blogger yang singgah cuma meletakkan link mereka di situ dan blah tanpa membaca serta memberi komen di entri atau cuma memberi komen di shoutbox saja. Tak best la kan.

2. Wowzio/Feedjit Life Activity Feed (pilihan)
     Korang dapat mengetahui sumber trafik yang datang ke blog korang dan entri mana mereka baca. Seelok-eloknya memilih wowzio kerana ia kelihatan lebih profesional dan menarik serta korang boleh melihat wowzio di blog-blog blogger ternama seperti ohtidak! dan just4khai.com. Tapi feedjit pun apa kurangnya kan..Ok la, nak cuba? klik dibawah untuk membuatnya:
-wowzio
-feedjit

3. Recent Comment
      Memaparkan komen terkini daripada pembaca blog. Mudahla kita nak tahu siapa yang terbaru komen entri kita.


4. Facebook Fan Page,Twitter dan/ Formspring
      Seperti yang sedia maklum, facebook fanpage serta twitter boleh menarik banyak trafik untuk singgah membaca entri korang. Jika diletakkan dalam blog,mudahlah pembaca blog 'likes' dan follow facebook page dan twitter kita.


5. Search Box (updated: wajib ada dalam blog)
     Memudahkan pembaca blog mencari entri yang ingin dicari oleh mereka dalam blog korang dengan mudah.

6. Latest Entry
      Memaparkan entri terbaru yang korang tulis. Yelah,mungkin ada pembaca yang terlalu sibuk sehingga terlepas membaca entri terbaru blog korang,inilah caranya :)

7. Blog Link List
      Memaparkan senarai entri terbaru daripada blog follower atau blog kegemaran korang. Ini memudahkan korang terus singgah ke blog mereka atau memberi kelebihan kepada blog yang dilistkan kerana entri mereka dilihat oleh pembaca blog korang. Ini kiranya korang ni ada semangat tolong menolong la. Tapi biarlah sedikit ya,jangan letak sampai banyak list sehinggakan blog korang menjadi terlalu berat.
8. Feedburner
      Memudahkan pembaca blog supaya tidak ketinggalan setiap entri yang dipublish oleh korang. Daftarlah sekarang dengan pergi di SINI. Korang boleh search google untuk mengetahui dengan lebih lanjut apa itu feedburner.

9. Stat/ Online User
     Menujukkan jumlah pelawat yang datang pada hari ini,jumlah pegeviews serta jumlah pelawat yang sedang 'online'. Namun,widget ini tak berapa penting sangat.

10. Top Commentator
     Bagi menghargai sumbangan pengkomen 'tegar' blog korang,jangan la lupa nak letakkan widget top commentator di dalam blog korang. Mesti mereka akan merasa suka bila namanya ada dalam top commentator di blog kita dan bersemangat untuk memberi komen selalu. Tips: Amalkan amalan membalas komen di entri mereka yang memberi komen kat entri kita. Ini kerana kemungkinan besar mereka komen balas di entri kita! Nak buat? singgah di laman tutorial INI

11. Exchange Link
      Untuk memudahkan korang melawat blog-blog yang meletakkan exchange link bila ada kelapangan waktu. Pst: jangan lupa letakkan link korang dalam exchange link aku kat ruangan page 'EXCHANGE LINK'. :P

12. Categories/Label
      Memudahkan pembaca 'selongkar' entri yang berkaitan dengan label/kategori tertentu seperti lawak, agama, isu semasa, tutorial, dan sebagainya dengan mudah.

TAK PERLU ! :

     widget-widget di bawah ini dirasakan TAK PERLU ada dalam blog, bukan apa, widget ini membantu menambahkan 'kecantikan' blog kita,tapi ia memang sungguh 'annoying',tidak rasional serta memberatkan blog korang jika meletakkan widget seperti ini:
ya ampun..perlu ke kalender jerman ni kat blog kita? kita kan ada kalendar pada laptop.....hoho

1. Kalendar
2. Jam dinding
3. Akuarium Ikan
4. Lagu
5. Geocounter
6. Custom Cursor
7. Language Translator
8. Youtube video
9. Dan sebagainya.
credit to: maribinablog.blogspot.com , bloggerplugins.org for your nice widgets :)

      Ini adalah berdasarkan pendapat aku serta beberapa pendapat blogger lain. Aku berharap dengan entri 'panjang' kali ini boleh membantu terutamanya  blogger newbie dan blogger-blogger lain ok. Kalau ada sebarang masalah,silalah komen di ruangan komen di bawah agar aku boleh cari jalan penyelesaiannya.
pst- aku bukan otai blogger ek..jgn la komen aku camtu..aku newbie gak..
reading

102 comments:

  1. tq nas . zila take note semua yang atas nie :)

    ReplyDelete
  2. trimas ngan tips yg amat berguna buat newbie cam aku

    ReplyDelete
  3. mantap... tips2 yang aku kena amik tahu juga....

    ReplyDelete
  4. @saiful Huhu...sama2....aku pon nwebie gak saiful..hehehe

    ReplyDelete
  5. @Zikri Husaini Ala..zik pon lagi mantap dr nas..malu laa..hehehe :P

    ReplyDelete
  6. salam

    wah! bagus nie


    hurm..ada gak wigdet harus yang aku xda..tak pe..ak pun baru berhajat nak letak balik..dulu dah letak..tp buang... skunk nie letak blik sbb ada kepentingannya..

    newbie..dengarlah nasihat abang Nas itu...heheh

    ReplyDelete
  7. dah abis exam ek?setuju 100% semua yg diberi..erm yg top kommentar tue dl penah letak tp pastu dah buang..maybe blh pertimbang balik nak letak..hehe

    ReplyDelete
  8. @Amir Izzat Wslam..hehehe...apenyer widget tue??? isk2....jgn ckp cm2..aku nie pon newbie gak...adesss :P

    ReplyDelete
  9. @Tomato Gurl's Life Erkss..100%?? tinggi sangat tue...hehehe...up to u la nak letak ke tak...hoho..da abes exam da :)

    ReplyDelete
  10. Amboi , lepas baca entry ni , kepala saya jadi blurr skit.. sebab banyaknye widget nak install... hahaha , macam mana la nak susun nanti :P

    By the way , blog saya dah berubah wajah ... tapi jadi gelap pulak sekarang ni..

    ReplyDelete
  11. @Afizz Alaa..afizz...slo2 la sket...tambah sikit2 yang mana yg patot.....hehehehe....ok..nanti aku wusha blog kamo :P

    ReplyDelete
  12. bgus2...

    p/s:thanks komen kt blog..setiap komen anda dihargai..=)..
    **HIT MY LATEST UPDATE HERE**

    ReplyDelete
  13. @FaizHuhuhu.....xper....aku kan suke komen blog orang :P

    ReplyDelete
  14. Nas, aku ada letak plug in comment luv tu, tak keluar ye?

    dengan adanya comment luv, boleh bg backlink juga pada pengkomen,

    thanks komen blog aku XD

    ReplyDelete
  15. @tengkorakemas Entahla bro...aku punyer xkuar la...aku register comment luv..tp xnak kuar2 gak..hu3....buntu la weyhhh..

    ReplyDelete
  16. wah... sudah dewasa blog nie.. hehee
    good info!! :thumbs up:

    ReplyDelete
  17. entri best ni nas...kat blog aku pun takde benda tu semua...tapi aku pilih widget yang aku rasa betul2 perlu aku letak kat blog...supaya tak berat time orang nak load page aku...

    Gorengbaek - Apa ada dengan nama??

    Hangit habis dah - Betul ke ek??

    ReplyDelete
  18. dolll....tersalah akaun da...lupa nak sign out iwan dextrous punya akaun...haha

    Gorengbaek - Apa ada dengan nama??

    Hangit habis dah - Betul ke ek??

    ReplyDelete
  19. @beLalanG xde la dewasa bro..masih mentah lagi...huhu...masih mau belaja :D

    ReplyDelete
  20. @Along Tapa Thx...hehehehe....kene pilih betul2 ek...erm..tapi nape lak ngan iwan tue?? ko ader 2 akaun ek? cayalahhh..hehehe

    ReplyDelete
  21. Semua ada~ nice.hehe

    aku tak reti sgt, so aku ambik yg mudah2 je.hehehe

    Mari menjadi manusia

    Latest Post : Kita Tidak Hipokrit!

    ReplyDelete
  22. @iqbalsyarie Baguslah....amek yang mudah2..tapi jangan lupekan bende yang wajib...hoho

    ReplyDelete
  23. betul apa ko ckp tu naz..
    kalau komen tu pkai Disqus pun ok gak..:)

    ReplyDelete
  24. wah tq so much..tip tg bgus utk sy....;)

    ReplyDelete
  25. @LiFe KaMi Erm..setuju..cuma disqus xde plugin comment luv...sayangnyer...

    ReplyDelete
  26. @humbleyat Same2...harap2 amalkan la walaupun xberapa tepat sangat tue...hu3

    ReplyDelete
  27. masa mula2 aku buat blog dulu, semua widget aku nak letak. tp setelah setahun usia blog aku, banyak yang aku da buang. loading page blog aku pun semakin laju. hehe.


    post terkini :: Sepagi Penuh Tenang.
    post berkaitan :: Aku Tak Suka.

    ReplyDelete
  28. patutnya search box tu letak kat wajib. ;)

    ReplyDelete
  29. nice tips nas! if i xbusy i follow your suggestion ok. :)

    ReplyDelete
  30. Very good post :) good information, maybe will use your points :)

    ReplyDelete
  31. @zikeryhassan beselah..aku nie pon rase cm nak tambah2 je segala mak nenek widget2...tapi nk wat cmne..takot berat..

    ReplyDelete
  32. @encikSEDAP.com Erk..ye tak ye gak....yelah..tengok blog2 yang femes mmg ramai letak search box..thx for ur idea..akan diubah :)

    ReplyDelete
  33. @Afeeqa thx yaw....orait2...kalo xbz ikot ea...jangan malu2 segan2..hehehee

    ReplyDelete
  34. @albert..thanks 4 u....n thankzs 4 visit my blog okay :D

    ReplyDelete
  35. ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    Kami DAtang Ziarah Blog Anda
    Sila Lawat Kami kembali
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★

    woooo patut lah blog aku banyak benda tak bagus eeemmmm memang patut pun orang tak mau datang blog aku .... tak ade sambutan...


    apa pun aku banyak baru tau dari ko lah.... woooo bangus tu aku ambil perhatian lah pada apa yang ko kata tuuuu

    ReplyDelete
  36. aku rasa FB like tu kena letak bahagian wajib. haha!

    comment luv memang wajib juga!

    nice post..like 99x

    ReplyDelete
  37. satu tips yang menarik hee.. blogspot suri masih bayi lagi heee

    ReplyDelete
  38. Tips yang menarik. Kalau letak banyak2 widget nanti blog berat dan lambat loading

    ReplyDelete
  39. @Afzainizam Ok la tue bro...hehehehe....mungkin kontent blog kamu berbeza dgn blogger lain....xperlu fikir pasal sambutan..tp ape2 pon..aku tetap setia kepada pengkomen tegar mcm nizam nie :D

    ReplyDelete
  40. @donha Erm..taw xper..tp biarlah blogger baru upkan blog dia dulu baru letakkan fb likes :D
    comment luv of coz wajib! thehehe..thx

    ReplyDelete
  41. @surihati_ku Ala,akak blogspot mmg la baru..tapi kalau wordpress akak yg selfhosting n domain tue....pergh...jauh gempak dr nas..hoho

    ReplyDelete
  42. @akubiomed thx..yang wajib tue mmg kne letak..tp yang pilihan tue just pilih nak letak atau pun tidak..its up to u..

    ReplyDelete
  43. @Keyrill Eduardo Willeyhem Erk...kne la tambah yang mana patut n buang yang mane patot..tp jgn bagi blog jd berat pulak ek :D

    ReplyDelete
  44. Fikk suke entry pasai tutorial blog ni...
    Lagi satu... aku tak berapa gemar sangat kalo blog yang pasang music autoplay ni..
    Rasa cam memekak sikit...

    ReplyDelete
  45. @F.I.C.K.R.Y Hahahaha..samelah..aku nie suke sangat pada blog2 yang tulis pasal tutorial...tengok la macam2 tambah buang widget nie...hehehe...taw xper..autoplay mmg bingit :~

    ReplyDelete
  46. Aku berada di tangga top 5 pemberi komen yg setia blog nas..
    Xde duit raye ke wak???

    ReplyDelete
  47. @d_tieah Ahaks....xde la duit raye...xper la...rajin2 komen blog nie..rajin2 gak aku komen blog ko tieah :P

    ReplyDelete
  48. Nas..ain letak calendar dlm blog ain..saje suke2.. ;p

    byk widget yg ain xletak..nntla..ade mase,ain ubah balik sume2..skrg ni bz..nk tulis entri pun curi2 mase..huu..

    ReplyDelete
  49. @ainz xper2..its okay...ikot la..tp jangan letak banyak sangat bende2 merepek dlm blog..hahahaha...nas pon bz gak..esok xmau bukak blog ~

    ReplyDelete
  50. @hans terase ek???? hehhehe...up to u la nak letak widget lagu ke tak..tp takot orang xske je...hoho

    ReplyDelete
  51. 1st time singgah sini dan terus terbaca entri bagus sekali.. Thanks for sharing.. Mohon share di blog Pojie gak bleh??

    Love,
    PojiePooh Abdullah

    ReplyDelete
  52. salam...rajin nash share,,,bgs2...
    rjin2 bw kt blog sab juga iyer...

    ReplyDelete
  53. 100% la sbb setuju..sm pndpt..hahaha...xsuka blog yg sarat widget cam salji2...dah la guna notebook..1 hal pulak kalau nak drop komen/jejak..

    Tomato Gurl’s Life

    ReplyDelete
  54. bestlah blog kau sekarang. mcm2 info.. tahniah bro!! :)

    ReplyDelete
  55. @||| PöJìé PööH ||| Thx kerana singgah n membaca entri...xde la bagus sangat..boleh aje share...erm...aku da buang disable right click da..:)

    ReplyDelete
  56. @MGMSabri Ofcoz la singgah blog sab...hehehehehe

    ReplyDelete
  57. @Tomato Gurl's Life Hehehe..taw xper....rimas gak dgn cursor salji2,curosr bentuk love la..pedang2 la...ewww.....

    ReplyDelete
  58. @Anna Boleyn Thx hana...harap2 aplikasi la...xambil semua,amek la sikit2 :D

    ReplyDelete
  59. @aren Thx aren...xde la..just sekali sekala share...sebab ader blogger2 yang amik tak endah pasal nie..hu3

    ReplyDelete
  60. eh..cepat abis exam?eheehee
    nas..blog ak ape ptt ade...:(
    aku xreti bnda2 nehh...

    ReplyDelete
  61. @echah mahsuri mane ader da abes...saje je on9..bosan...hahhahaha....xper2..up to u la..just bagi panduan..

    ReplyDelete
  62. terbaekk
    bagus utk bloger baru

    ReplyDelete
  63. ouh lupe pulak...
    byk lagi sab kena belajar IT ni...
    org dewasa kurang arif sikit pasal widget2 ni...
    lbh2 lgi sab.
    so belajar ler terkial2 sikit.
    lampi sikit.
    sab guna language translator coz international leh fhm...
    maklumlah blog hobi...share dgn kwn di dlm dan di luar.
    hehehe...tiada pun msj kt nmbr rasmi tu...hahaha...bz eh...?

    ReplyDelete
  64. @ARC™Hhahahha...xper2...its up to u la..sebab ini pun berdasarkan pandangan peribadi dan pendapat blogger2 lain...hu3

    ReplyDelete
  65. @MGMSabri Hehehehehe....lek la..belajar slow2...taw xper...blog ko ssuai ngan international..so leh aje letak..hoho...xd msg pon..mmg xambil..bz satu...lagi satu xgemar ambil nombo fon orang..hehehe

    ReplyDelete
  66. tips yang amat berguna..
    thankz for the new knowledge..:)

    ReplyDelete
  67. bernas betul la nas.. kekadang widget lebey ni..mcm naik lori kontena gear satu... berat~

    ReplyDelete
  68. tq la nas..banyak yg boleh diambil kira ni..kena tahu yg mana patut ada,yg mana tak patut ada..

    ReplyDelete
  69. nas ~ semua mende kat atas ni wa xder dlm dlm belog. hahhhaha. lu jgn boikot gwa pulak.

    template baru ke?
    slu masuk kaler hitam arang
    skrg dah suci putih murni?
    keh3x ~ woooohaaa

    ReplyDelete
  70. @khairolghani Hehehhee...same2.....usha2 balik okay :D

    ReplyDelete
  71. @Frodo Baggins Eh,bro..aku xkan boikot lu la...hehhehehe...eh..ader ke hitam??? salah masok kot ko..ehehheehe..dulu ijau2

    ReplyDelete
  72. jquery lazyload buat page aku berat. xcaye gne widget yg aku cte kt blog tu haha

    http://www.arcx13.com/2010/11/buang-lemak-blog-anda.html

    ReplyDelete
  73. @arc owh..yeker????? erm...aku nak try pasnie...gne pingdom nak semak

    ReplyDelete
  74. mmg wjib lh kot,
    tp kalu psg byk2 ngat, overweight blog kte nti, lmbt plak loading nye, huuhu

    but nice, sharing is caring. ^^

    ReplyDelete
  75. @fariehan ibrahim Taw xper....jangan banyak sangat...blog jd berat..so xde maknanya la..sebab kalau berat sangat ramai yang terus pangkah..

    ReplyDelete
  76. hee btul tu bro. kng bert lak blog kite. ngee. nice tips. aku sharing yg ni :D

    ReplyDelete
  77. terima kasih share idea. :)

    ReplyDelete
  78. @Nur Izuwa sama2... thenks coz bace entri ni :)

    ReplyDelete
  79. trimas utk tips yg tramat brguna!!!

    ReplyDelete
  80. yang wajib cuma 8 doang nih. kira kira ada lagi ga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah la bro.. sbb da lama aku xberblog... setahun lebih... ni pon usha2 ade komen baru... hehehehhehehee

      Delete
  81. ini yang saya cari2 kang..
    thanks kang..

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails