Pesanan Penaja

Wednesday, October 20, 2010

Program "melancong" ke Bulan, Angkasawan Malaysia ke-2 jadi ke tidak ni?

  
      Tertarik aku dengan salah satu gambar oleh oh! media di facebook fan pagenya berkenaan dengan Program 'melancong' ke Bulan oleh Angkasawan Negara ke-2, di mana terdapat kekeliruan dua akhbar pada tarikh yang sama, 18 Oktober 2010 yang menyiarkan berita yang bercanggah. Akhbar Utusan Malaysia menyebut Program angkasawan kedua diteruskan, manakala akhbar Harian Metro pula menyatakan Program Angkasawan negara Tangguh. Aneh, yang mana satu betul sebenarnya? Baca lagi...


      Kemungkinan program ini akan dilaksanakan,tetapi ditangguh buat sementara waktu kerana tumpuan utama adalah memperuntukkan kewangan adalah untuk 12 projek di bawah NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) yang sedang dilaksanakan. Namun,yang pasti mungkin projek 'mega' ini juga tidak akan dipinggirkan. Persoalannya sekarang,adakah program ini benar-benar memberikan manfaat kepada masyarakat Malaysia? Sebagai 'pemerhati politik' yang tidak berpihak pada mana-mana parti politik di Malaysia (macam buang mase je), tak salah kan aku memberi pendapat sendiri/bebas terhadap isu ini.

      Adakah berbaloi dan berfaedah dengan program melancong ke bulan? Semestinya ini membabitkan kos yang tinggi untuk 'menghantar' angkasawan negara ke-2 ke sana seperti misi angkasawan negara pertama Malaysia , Pengantin baru Dr Sheikh Muzaffar Syukor(sms)  ke angkasa lepas. Apatah lagi kedengaran program ini mungkin bertujuan untuk 'melancong' ke bulan. Ini mungkin menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia yang membayar cukai pendapatan kepada negara,namun wang ini digunakan untuk melancong ke bulan,logik kah???

      Apa motifnya program ini? Adakah bertujuan untuk menjadikan negara ini setanding dengan negara maju lain?.Alangkah baiknya duit itu disalurkan kepada rakyat yang masih berada di kepompong kemiskinan ini serta membangunkan lagi segala infrastrukur yang belum mencukupi serta memuaskan di negara ini daripada sia-sia melaburkan wang ke jalan yang tidak bermanfaat kepada segenap lapisan masyarakat.

      Sekali lagi aku minta maaf kerana takut kandungan entri ini menyebabkan sesetengah pihak melatah kerana memperlekehkan usaha kerajaan ini. Bukan apa, Lebih baik kerajaan menggunakan wang cukai daripada rakyat yang bersusah payah membanting tulang ini dengan menggunakan dengan 'berhemah' serta tidak melaksanakan projek yang membuang duit je.

pst-kat Malaysia nie dah ader 'bulan' dan 'roket' dah...so,usah la kot nak pergi bulan..hehehe :P

reading

18 comments:

  1. actually ade gak positif nyer and ande gak -ve nyer,

    ReplyDelete
  2. p/s tu ada berbaur politik.hehehe...
    tgk bajet...jika ada perincian bajet dlm program angkasawan, maka akn diteruskn.
    sab rasa elok bajet tu bagi kat 1.2juta kakitangan awam.
    bagi bonus sebulan gaji.
    kan elok...rakyat yg byk undi kerajaan eloklah diberi penghargaan.

    ReplyDelete
  3. Aku pun rasa cm buang duit je utk semua ni..
    Ntahlah, maybe aku tak tau sgt ape dorang dpt tp mcm takde pape je..
    Elok bantu org2 miskin..
    Maaf ye, ni cuma pendapat..

    ReplyDelete
  4. erm.. mungkin kesan positifnya kt akn rasa pada masa akn dtg kot..n bukan skrg..

    ReplyDelete
  5. kalau diberi peluang,semua orang pun nak pergi melancong ke bulan..betul tak?

    ReplyDelete
  6. duit nak ke bulan tu bg ninie jer ah..huhu

    ReplyDelete
  7. aku setuju gila nas tentang motif dia..baik salurkan kat badan kebajikan je..org lain lebih memerlukan duit tu..(program org kaya je ni)

    ReplyDelete
  8. kalo nak sangat pegi bulan, masukla "bulan"...kalo nak sangat naik roket, pegila ke "roket"...tapi apa2 pun timbang la dengan "dacing" supaya tak bertikam "keris" tengah2 "gerhana eclipse"....

    nak sangat ikut omptuih...russia ada antor anjing..US antor cimpanzi...Malaysia antor la orang utan ke, dugong ke kat bulan tu~~~

    Gorengbaek - Teknik ngorat yang kreatif.....versi Meon

    ReplyDelete
  9. itu bajet kehendak bukan keperluan sepatutnya rakyat diutamakan..
    pasal bgnan 100 tgkat 1 malaysia mcm membazir,berbilion utk pembinaan,kalau naik taraf pnduduk luar bandar kn bgus..

    ReplyDelete
  10. hahaha..aku lg hampeh..xtaw ape2 perkembangan pon..good info la..tp aku ase...kalo tangguh pon xpe..hahaha..buat menda len..myk ag kan..=)

    ReplyDelete
  11. malas nak ambil tahu.. projek ni sume membazir.. baik bagi duit2 projek tu sume kat org miskin cam aku.. haha!

    usha blog aku der..~ post baru der.. XD

    ReplyDelete
  12. ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★

    Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami.

    eeemmm uadah lerrrr buang buang duit... banyak yang susah dari yang senang lagi.... yup sekarang banyak projek yang tah apa-apa...

    bukan rakyat diutamakan... eeemmm No Coment

    ReplyDelete
  13. ain sokong pendpt nas..bende ni stu pembaziran..xde pekdahnye melancong ke bulan ni..dah name pun melancong..saje2 makan angin..

    kalau nk hebat sgt dlm bidang astronomi,pegi kaji bende lain..kaji planet di galaksi lain yg omputih2 tu blum sempat nak kaji lagi..bru nmpak manfaatnye..

    ReplyDelete
  14. ada positif and negative sebenarnya..

    tapi kalau dorang bagi peluang aku pun nak g ke bulan.. keh keh keh

    ReplyDelete
  15. klu tak der wet jgnb pgi berjuta sudahlah pasti..heee

    mungkin ada sb yang tertentu..klu tak takan suka2 kerajaan buat begitu...

    ReplyDelete
  16. Bilangan saintis Malaysia boleh dibilang dan apatah lagi pakar aeroangkasa. Memang diakui exploring angkasa memerlukan belanja besar tapi perlu ingat kesan kebaikan akan melahirkan ramai saintis dari Malaysia.

    Contoh Proton kalau harap nak belajar sendiri belum tentu dapat keluar kereta sampai ke hari ini. Disebabkan Proton ada kolabrasi dengan Mistubishi dan mempunyai pegangan saham didalam Lotus menjadi Proton cepat berkembang dan mencepat proses menghasilkan kereta dengan itu Proton saga kereta nasional pertama dihasilkan.

    ReplyDelete
  17. aku mahu juga melancong ke angkasa lepas... tak pasti apa dia punya benefit kepada negara... apa yang penting ialah kita kena ada kasi balance... angkasawan, teknologi , perubatan business dan sebagainya...

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails