Pesanan Penaja

Thursday, June 24, 2010

cara mengelakkan diri daripada dirogol

  
seksi    saban hari kedengaran di suratkhabar dan laman sesawang pasal kejadian kes rogol. biasanya kes-kes rogol yang mendapat perhatian di dada-dada akhbar ialah kes melibatkan kes-kes yang agak jarang kedengaran tetapi semakin menjadi-jadi pada mase kini seperti kes datuk rogol cucu, anak rogol mak, mat karpet merogol suri rumah dan sebagainya.
   malah yang amat menyedihkan ada juga kes seperti di rogol oleh 10 orang lelaki yang 'diterajui' oleh teman lelakinya. ini amat menyedihkan terutama sekali kepada gadis tersebut yang mengharapkan teman lelakinya menjadi suami mereka hingga ke akhir hayat,tapi teman lelakinya sendiri mengkhianatinya..harap-harap perkara ini tidak terjadi kepada kaum perempuan..insya-Allah...
tipsnya seperti berikut:-
1.Pastikan kita berdoa mohon keselamatan serta perlindungan Tuhan semasa melangkah keluar rumah, contoh: "Bismillahi tawakkaltu 'alAllah".
2. Jangan terima pelawaan orang yang tidak dikenali untuk tunjuk arah atau jalan, suruh orang itu minta pertolongan lelaki lain. Jika didesak gak, lari dan jerit minta tolong sebab orang itu mungkin ada niat buruk terhadap korang.
3. Jangan tumpang orang yang tidak dikenali sama ada kereta atau motor. tak kiralah mamat tue hensem ker moto besar ke,janji korang selamat..:)
4. Jangan  terlalu rapat dengan jiran lelaki sama ada tua atau muda, lebih-lebih lagi pergi bermain,melepak dan tidur di rumahnya kecuali dengan pengetahuan ibu-bapa. (maka tak hairanlah selalu terjadi kes jiran rogol jirannya sendiri...)
5. Jika korang dihalang semasa sedang berjalan, cuba elakkan orang tersebut, jika masih dihalang, lari kebelakang dan jerit sekuat hati.macam..waaaaaa....tolongggg..ade orang jahat!!!!! (ceh,aku pulak yang terlebih-lebih..ehehe)
6. Cuba pastikan bila berjalan atau keluar rumah hendaklah bersama keluarga atau teman-teman dalam kumpulan. Elakkan keluar rumah waktu malam kecuali dengan keluarga terdekat.
lorong
7. Cuba elakkan dari berjalan di lorong, taman atau kawasan yang sunyi,lagi-lagi dikala pada waktu malam.better korang membawa rakan yang ramai jika terpaksa melalui lorong sunyi sepi tue.
8. Jangan pergi berubat dengan bomoh dan jangan sekali-kali tinggal seorang diri berubat dengannya. lagi-lagi bila bomoh itu menyuruh korang berbogel untuk berubat..ape kes??? huhu
manis
9. Jangan berpakaian seksi,lagi-lagi pakaian yang menampakkan lurah dendam yang menjadi igauan jejaka-jejaka nih..huhu. tolong memakai pakaian yang lebih sopan bila keluar jalan-jalan.lebih baik jika perempuan itu menutup aurat seperti bertudung. tetapi jika bertudung pun,sia-sia je bertudung tapi pakaiannya,masya-Allah,macam nak bogel jerk..huhu...pakai pakaian yang longgar.
10. Pastikan pintu bilik berkunci semasa korang mandi, menyalin pakaian ataupun berehat atas katil.
11. Jangan  bergurau dengan member lelaki dan membiarkan mereka menyentuh badan korang. seperti member korang menarik-narik rambut atau memeluk dengan erat badan korang tanda sebagai gurauan dan persahabatan..nanti takot lepas nie mereka 'ngap' body korang,sape susah?? ehehe
12. Orang lelaki termasuk bapa, abang atau saudara-mara tidak boleh menyentuh bahagian sulit korang. contohnya,bila abang korang nak raba peha korang,cepat-cepat halang..jangan bagi mereka jadikan alasan korang ni muhrim,maka boleh la nak raba sana sini..huhu
13. Allah berfirman yang bermaksud ".....Jangan dekati zina". Jangan bergaul bebas atau melakukan perkara yang dilarang agama yang boleh membawa kepada zina dan lebih teruk jika dirogol..
harap2 sharing ini leh dapat mengelakkan korang dari dirogol oleh lelaki-lelaki yang bernafsu buas...aku bukan perfect sangat..huhu
pst- lelaki bagi tips? ehehe..xpe la..

21 comments:

  1. salam..
    wah!! semoga perempuan-perempuan semua mengikut tips nie.. :)

    ReplyDelete
  2. wow, menarik...
    Apa pun menutup aurat.
    bgs tips nas tu...

    ReplyDelete
  3. wahhh..
    lelaki bgi tips nie...
    aku rasa laa kan..
    yg paling penting pompuan 2 ttup aurat..
    & jgn gedik..
    hehee~

    ReplyDelete
  4. wslm-harap2 g2 ar amir..ejeje

    sab-ehehehe..taw xper....:P

    ReplyDelete
  5. insyaallah akn ku ikt tips2 nih.. hehe.. thx nas.. ;)

    ReplyDelete
  6. faynana,dhada,ris is me-insya Allah..arap2 korunk akan ikot..ehehee

    ReplyDelete
  7. bgus2..tips ni mmg bergune..thanx for sharing ya..

    ReplyDelete
  8. wahh! good tips!
    insyaAllah terselamat. :)

    ReplyDelete
  9. pergh ko nas!
    cam dah CSI lak!
    hahaha

    ReplyDelete
  10. niez-insya-Allah....sme2..:)

    wunny-yup..arap2 gadis2 leh amalkan tips nie..ehehehselamatlh korang..:)

    ReplyDelete
  11. bgus r ko nas bg tip...
    hahahaaa...
    gud2...

    ReplyDelete
  12. senandung-ehehe..welcome..arap2 dipraktikkan...:)

    ReplyDelete
  13. tip yg bagus..
    insyaallah akan lbey berhati2 pas nie..
    tanks nas..(n_n)

    ReplyDelete
  14. a good tips ;)

    suke yg nie: jgn berpakaian seksi. hehe =)

    ReplyDelete
  15. ninie-insya-Allah..:)

    soffea-ahahha..taw xper..kalau seksi,nanti ramai la yang nak ngorat..eiks..:P

    lily-nape terharu??? wahahahah:)

    ReplyDelete
  16. hahahhaa..lwak la "lurah dendam 2"wakakaka..adoy...muge2 aku slamat..ehhehe....amin=)

    ReplyDelete
  17. nanti nak masukkan ank masuk ank bljar t'kandow

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails