Pesanan Penaja

Friday, May 21, 2010

Subhanallah…. Ada Sungai dalam Laut..!


semasa berborak2 ngan member,ade member aku beritahu pasal ada sungai dalam laut...boleh bayangkan bagaimana air laut yang masin boleh bercampur air tawar dari sungai yang berada di dasar laut...aku mula ingatkan tak percaya...yelah...mungkin ini diedit oleh pakar grafik ke hape ker...tapi setelah search kat internet pasal nie...emmm...baru aku percaya...Subhanallah....


Jika korang ni orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau , ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis.berambut beliau sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan air tawar(sungai) yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya ..

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. semasa beliau berfikir, beliau merasakan jangan-jangan itu hanya khalayan semasa menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia masih tak mendapat jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor Muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20),beerti: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur’an ini adalah mustahil disusun/direka oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur’an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya mutlak benar. ...

14 comments:

  1. Subhanallah...Allah mampu mencipta perkara yang memang kita tidak boleh diterima akal....indah sungguh ciptaan-mu..

    ReplyDelete
  2. Allah maha besar....cantik...

    ReplyDelete
  3. subhanallah :| tgk gambar dah terkedu

    ReplyDelete
  4. subhanallah :| tgk gambar dah terkedu

    ReplyDelete
  5. subhanallah.... indah sekali :)
    bllg pun ada dgr.. :)

    ReplyDelete
  6. huhuhu.....btol2....saya bru tahu petang tadi,tyme borak2 kat warung kopi....td terus search pasal nie...huhu

    ReplyDelete
  7. sumenyer kekuasaan Allah..
    subhanallah....

    masih byk lg yg kita xlihat ...

    ReplyDelete
  8. betul2......nak cari agy la bahan2 cmni..huhu

    ReplyDelete
  9. salam,yup...btul tu...
    ada dpt berita ni sblm ni...
    ada bbp gmbr lgi mengenainya...

    ReplyDelete
  10. hmmm...ak nak publish banyak lagi gamba...tapi xreti nak post gamba lebih dr satu...huhu...bru blaja..

    ReplyDelete
  11. serius terkejut tengok gambar tu..
    maha suci tuhan..

    ReplyDelete
  12. salam..anda berjaya membawa satu topik yang membuat aku ingin membacanya...kekuasaan tuhan tiada batasnya..itu memang tak mustahil..syabas Nas!(aku follow -nak baca yg lain2)

    ReplyDelete
  13. wslm...thx......Allah maha besar....bru terperasan akan comment nie...hehehe

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails