Pesanan Penaja

Saturday, November 13, 2010

Lagu 90-an Best Lagi Lahh!

kumpulan SPRING

     Apabila disebut lagu-lagu seperti 'Akulah Kekasihmu','Takdir dan Waktu','Pada Syurga Di Wajahmu', 'Alasanmu','Cindai' dan banyak lagi lagu-lagu irama 90an,mesti ramai yang tahu lagu itu dan boleh pula menghafal lirik lagu itu dengan begitu baik. Padahal pada masa lagu itu ke udara,mereka mungkin masih kecil lagi,atau mereka masih belum lahir lagi di dunia ini.

     Walaupun ledakan serta peningkatan lagu independent atau ringkasnya 'indie' seakan menggugat lagu-lagu lama,namun lagu-lagu 90an tidak kira irama rock keras, rock jiwang/meleleh, balada, etnik kreatif, nasyid malah dangdut sekalipun masih popular, Ini aku beri contoh dan sebab mengapa lagu sedemikian popular serta ucapan takziah buat Samrin Fotograf.

1. Kalau pergi karok, majoriti remaja tak sah kalau tak memilih paling kurang 1 lagu 90-an,terutama sekali lagu rock. Tak caya pergilah ke tempat-tempat karok,memang ramai di antara mereka menyanyikan bukan satu je lagu 90an,malah ada yang memilih untuk menyanyikan semua lagu-lagu 90an (termasuk lagu 80an)
penyanyi yang begitu popular 90-an dulu

2. Kalau korang duduk di rumah sewa atau duduk di hostel (terutama sekali bagi pelajar lelaki), kalau mendengar diorang karok dalam jamban, mesti ada lagu rock-rock lama. Jarang kut nak dengar mereka menyanyi lagu 'mencari konklusi-Hujan' ataupun lagu-lagu indie masa kini. Mungkin lagu indie kedengaran pelik bila dikarok dalam jamban...hehehe

3. Kalau dengar di stesen radio-radio femes seperti suria fm,hot fm dan seumpamanya,mesti dalam antara lagu-lagu segar/baru yang dikeudarakan, mesti ada lagu lama,ini mungkin taktik menarik ramai pendengar radio.

4. Kalau tengah sedih-sedih contoh tengah frust ngan awek/balak, putus cinta, gaduh ngan kawan, lagu-lagu inilah menjadi peneman..takkan kut nak pasang lagu indie atau lagu korea kot..(sometimes)
lagu-lagu sedih dan cinta dari CT..aww gitu :P

5. Sebab pada tahun 90-an,ramai diantara kita sudah lahir serta membesar pada waktu itu,bila dulu kecik-kecik pernah terdengar lagu 90an, mungkin sampai sekarang ingat kut,yelah terkenangkan memori zaman kanak-kanak zaman dulu-dulu :P

     Kenapa aku sebut lagu 90an je,bukannye lagu 80an dan 90an? ini sebab bukan semua yang minat lagu-lagu 80an yang boleh dianggap klasik lagi. Lagi-lagi lagu rock 80an lebih rancak dan keras berbanding lagu rock 90an yang lebih mendayu-dayu terutama sekali lagu rock lewat 90-an..Cair habiss,hahhaa...Mungkin sesetengah lagu terutamanya dari kumpulan Search,Wings,Gersang,BPR,Ramlah Ram saja yang popular. Itu pendapat aku lah..

Al Fatihah kepada penyanyi Kumpulan Fotograf, Samrin yang meninggal dunia baru-baru ini. Beliau memang popular dengan lagu 'Di alam fana cinta' di mana lagu ini menang dalam AJL 1992 dalam kategori pop rock,cuma tewas kepada Nash, 'Pada Syurga Di Wajahmu' kategori balada..hu3...sedih2...aku minat kumpulan nie weyyhh
kumpulan fotograf
pst- Korang minat lagu dan kumpulan apa ek? hehe



reading

89 comments:

  1. aku stuju!!!!!!!
    hahaha...tpi aku prefer lgu BI :P

    # MLTR
    # 98 Degrees
    # Britney zaman 90's
    # Mariah Carey zaman 90's
    # c21

    Memang power la lagu2 zaman 90's ni..! Ada meaning lgi tu...xmcm lgu skrang..merapu!!

    thank God aku lahir on 90's
    haha :D

    ReplyDelete
  2. hari tu masa gi KLCC,budak2 sekolah lepak ramai2 kat taman nyanyi lagu rock leleh dulu2..memang lagu dia lagu stok karaoke..

    ReplyDelete
  3. lagu 90an msih di hati..lgpon lgu2 tu best kalau dikarok..wahaha~

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. @Nisa Ferreira hehehe...xper2..asalkan lagu yg diminati adalh lagu 90-an..

    taw xper...lagu skunk banyak merapu....eh..samelah..aku pon 90s :P

    ReplyDelete
  6. @khairolghani pergh..nie mst lewat 90an atau awal 2000an kan
    ??? bestnyer zaman dulu2...zaman skunk ntah pape ntah lagunye :P

    ReplyDelete
  7. @Anip™ yes3..taw xper...mmg layanzz la kalau dikarok :D

    ReplyDelete
  8. mmg feveret AK!! AK layan lagu axl's, n mcm2 lgi.. pastu minat lgu jiwang2 karat gak..haha..cam dri kumpulan spoon, spin, azie, mcm2 lg..besttt giler!

    ReplyDelete
  9. ha..betul la kan....mmg lagu2 90-an melakat di hati...

    bukan lagu2 melayu je..lagu2 inggeris pun layan juga..mcm MLTR, BSB, lain2.. :)

    tunggu generasi lepas kita2 semua ni..mungkin lagu2 indie akan menjadi lagu kegemaran mereka :)

    ReplyDelete
  10. suke!!! lagu2 90an,,dgr byk ne pon xcpt bosan,,ngee

    ReplyDelete
  11. memang setuju sgt..metal2 pun tetap gak aku nyanyi lagu 90-an rock kapak tu, buang tabiat nyanyi lagu bi masa karok haha

    time jiwang..memang layan beb..

    ReplyDelete
  12. @aliesha kirana hehhee..samelah..aku minat gak lagu2 yg ko minat....hehehehe

    ReplyDelete
  13. @nabilah_2908 mmg melekat....erks..aku lagu bi aku kurang sket...
    erm...mungkin..tahun 2015 ker nanti mereka suke lagu indie plak..hehe

    ReplyDelete
  14. betul tu! aku lebih kepada lagu BI lah...heheheh! seperti lagu Westlife, Backstreet Boy, The Core dan bnyak lagi... ;)

    sedap, ada gak lagu sedih...memang favourite lah! hehhehe

    ReplyDelete
  15. @iszieylyanziy memang..xcepat...lagu2 skunk cepat bosan (=,+)

    ReplyDelete
  16. @tengkorakemas hahahahhaa....best kan? lagu skunk aku jarang kot nak nyanyi...aku choose lagu tertentu je nak nyanyi~

    ReplyDelete
  17. alamak , saya ni kurang mendengar lagu 90-an la...

    ReplyDelete
  18. betul3.. kebanyakan lagu2 dri era 90an lebih best dri yg sekarang ;)

    ReplyDelete
  19. @Afizz alamak..ini yg musykil nie..hehehe..aku baru je minat time 18 tahun..hehe

    ReplyDelete
  20. @ahmad jo memang pon...tu la pasal...lagu dia iramanya melekat...

    ReplyDelete
  21. ermmm ,
    kureng sket la layan jiwang2 90 an nie . .eheheheh

    ReplyDelete
  22. dh lme ak tnggu etry cm neh...hhahah,,*tetiba

    lagu dolu2 besh gila..lgu skrg neh mdh boring la..ak ske lagu sejiwa,kau dipksa ak trpksa..butkah cinta.lagu2 spin.lgu liza hanim azie frnssic peter..ziana zin..haish2,,bnyk lagilah..leh kte dlm fon lgu cmni je bnyk.huhu

    ReplyDelete
  23. lagu2 lama masih bertahan sampai sekarang . . setuju sgt

    ReplyDelete
  24. @KERDILDESA maybe awak orang bandar kot...hehehe..bese la cm2...setiap orang xsama minatnyer

    ReplyDelete
  25. @echah mashuri yeker da lama? hak3...
    sama lah..aku ske lagu scan tue...aku fon n lappy mmg banyak weyhh

    ReplyDelete
  26. @miszzyumiew ehehehe...mmg masih bertahan...irama diorang best

    ReplyDelete
  27. @nas

    btol . . bukan lelaki jek yg nyanyi kat dalam toilet , pompuan pun .. termasuk sy. . :))

    ReplyDelete
  28. peminat lagu 90 amat jiwang ;p

    oh macy suka juga, tp defgab c la.. hehe

    ReplyDelete
  29. wow..menarik bab nie... setuju2.. lagu sekarang merapu habis. nak dengar pun malas. nas, boleh tambah lagi, lgu 90-an boleh buat pengulit tidoq...percayalah..haha

    p/s: jom p dengar lagu nasyid..ngeh3 ^.^

    ReplyDelete
  30. @miszzyumiew ehh..yeker???? ahhaha....ader gak ek...tak tahu plak aku..kantoi :P

    ReplyDelete
  31. @maCyhak3...mmg jiwang beb...def gab c penah dgar...tp jarang ar aku dengar lagunyer~

    ReplyDelete
  32. @khaiyisah husna memang agak merapu...tp lagu2 skunk boleh je layanzz..tp kurang dapat tangkap laa...
    hehhee
    nasyid??? jom..hehhe

    ReplyDelete
  33. memang best , lg2 kalau dapat nyanyi lagu2 tu . memang hafal lah dari awal sampai akhir

    ReplyDelete
  34. psstt..
    me layan jiwang gak..
    ngeEE.. :D

    visa - untukmu selamanya
    zamani - syair si pari-pari

    ReplyDelete
  35. saya pun suka lagu2 80'-90' ni..mmg best ! lagu-lagu zaman sekarang ni semua kurang meninggalkan kesan,tak macam lagu dulu-dulu..menusuk di kalbu..HEHE

    ReplyDelete
  36. ko tak sebut 80an sebab ko tak lahir lagi time tu kan???hehe~~

    ada satu lagi sebab bai...sebab lagu lama ni berjiwa...lagu yang baru ni aku dengor macam diorang tak masukkan jiwa dalam lagu...tu yg payah nak masyuk tu~~

    aku layan kumpulan apa dengan lagu apa??nightwish-poet and pendulum...haha...

    Gorengbaek - Tips-tips untuk tulis blog tanpa gambor

    Hangit habis dah - Kawasan-kawasan aku mencarik idea...

    ReplyDelete
  37. @taufiq helios pergh...ko nie peminat ziana zain ek? cayalah fiq :P

    ReplyDelete
  38. @Nur Azila Ismail taw xper.....aku mmg some lagu aku sampai habis...tp kitab xhafal pon..adesss

    ReplyDelete
  39. @puteri pergh...jiwang gak ko nie ek...hahhahaa
    aku ske gak lagu visa tue.. :)

    ReplyDelete
  40. @kAziShA hak3.....samelah....mmg best..menusuk kalbu :)

    ReplyDelete
  41. @Pencacai Alim yeah...rock kapak..tp aku lebih ske rock jiwang :P

    ReplyDelete
  42. @Along Tapa aah...sbab aku xlahir lagi....taw xper..ader jiwa..lagu skunk banyak yang liriknya just kot ske ati dia jerk..hu3
    pergh...lagu mat saleh :P

    ReplyDelete
  43. hey,nas si nenas yg friendly..
    bile ckp psl lgu 90-an ni...aku ngaku...aku pecnita lgu2 ni..ahakz...poyoo..je...hahaha
    mmg kngan laa..bile dgr2 lgu ni..beb...glerr...aku dgn mmbe aku sorglgi.mmg siap duet lgi kt rmah swe..hehehe....

    plg aku uke...lgu2 m,nasir...suatu masa..pastu Tiara,la...aku tau tjuk..lagu tpi x knl kmpulannya..huhuhu....

    bestt woo lyn lgu2 90-an

    p/s: dh lma x updated blog ni..guaaa mmg ketagih glerr...
    sorry....

    ReplyDelete
  44. haha..sangat setuju !!
    lagu dulu2 sangat puitis dan menusuk kalbu..hahaha..
    suka kumpulan spring coz lagu2 dyer sumer best2 !!

    (n_n)

    ReplyDelete
  45. Setiap kali ombak melanggar pantai setiap kali pasir pantai berubah. Begitu selera pendengar berubah seiring dengan peredaran zaman. Kadang-kadang heran juga setiap lagu yang dicipta tidak mempunyai persamaan antara satu lain dah macam cap jari

    ReplyDelete
  46. STUJU!!
    LAYAN ABES LAGU2 JIWANG ZAMAN NIE..

    latest entry:
    http://danieldeadie.blogspot.com/2010/11/3-p-pengalaman-baru-panas-penat.html

    ReplyDelete
  47. @fatinmmj hehehe..xde la friendly sgt....
    same ngan aku la..aku mmg pecinta lagu2 lama...lagu tiara mmg best...kumpulan kris...hehhe.....
    xper2....nanti update aku join :P

    ReplyDelete
  48. @ninie_azriena hahaha..mmg spring best...lagi2 kumpulan tue mmg paling top thn 1995

    ReplyDelete
  49. @akubiomed mmg selera xsama...ntah2 budak2 masa akan dtg ske lagu masa kini..hehehe..taw xper,,xsama...unik kan? :P

    ReplyDelete
  50. @AdiEsamelah....lagu2 time tue mmg best!
    lala

    ReplyDelete
  51. ak sokong ko!mmg tangkap lentok laa lagu zaman-zaman bayi kite neh..agaga~
    lagu sekarang sume nk melompat jea rase...kuang3

    ReplyDelete
  52. ziana zain & exists zmn2 90-an sgt sgt sgt best

    ReplyDelete
  53. lagu hindi 90an pon bes... setuju x?
    wlaopon aku x layan hindi, tp for sure yg 90 an punya lg best dr hindi yg era kini...

    ReplyDelete
  54. @Emilia Emira heheh..zaman2 bayi...
    taw xper...lagu skunk especially hentak2 kepale je..hehehe

    ReplyDelete
  55. @Qarlyup2..aku minat gak ngan depa...hehehe

    ReplyDelete
  56. @yua yeah..totally agree wif u...
    aku ske ngan lagu2 hindi 90an..best!!!

    ReplyDelete
  57. lagu lama2 ni kalau time karaoke mmg feeling habis..hehe
    kami minat lagu kumpulan WOW..:)

    ReplyDelete
  58. sama macam nisa 1st commentor...ain mmg minat sgt english 80an 90an..best sgt!lagu derang memang menusuk kalbu..mltr,bee gees, westlife..tak lupa gak britney,christina,nsync,bsb,five,911..ade gak disko2 cm boney M..

    kalau melayu pulak..suke dengar lagu slam..hik3,..layankan aje...

    ReplyDelete
  59. 90's memang best.. tapi layan sesetangah penyanyi jer.. ngeh3.. especially exist :)

    ReplyDelete
  60. Tgh layan lgu A Ramlie - kenangan mengusik jiwa... amacam?ckup otai x? :P

    ReplyDelete
  61. @LiFe KaMi mmg feeling..kumpulan WOW tue yg nyanyikan lagu 'kau yang satu' kan? hehe

    ReplyDelete
  62. @ainzpergh..peminat lagu mat salleh lame upenyer ko ain...hehehe
    slam pon aku minat tp kurg sket la~

    ReplyDelete
  63. @Zuewairy exist pon sedap...aku ske time awal2 kemunculan dia..sore dak sekolah :)

    ReplyDelete
  64. @Encik Bell (beLalaNG) ko nie asyik ngan p.ramlee jer...otai habis nie ko belalang :P

    ReplyDelete
  65. gruop2 yang seangkatan denga newboyz, boboy tak masuk carta ker...hehe.. tak boleh blah...

    ReplyDelete
  66. @Zikri Husaini ntah la..zaman tue jiwang sgt kut....lagu2 nie aku xminat..hahaha

    ReplyDelete
  67. dah habis exam kum....sayer nak tag kamu nie...

    ReplyDelete
  68. suka lagu lama2..layan especially time sedey..lagu alasanm plg suka..hehe ;)

    ReplyDelete
  69. btol 2 tp ak lagu lagu english weh. sentimental n menusuk jiwa.heee

    ReplyDelete
  70. klu karaoke dgn member mmg lagu2 90-an r.. tp klu dgr sorg2 aku layan lagu lain.. hahah...

    ReplyDelete
  71. @shapoji Dah exam da...erm..actually aku nie xrajin buat entri utk tag2 nie :P

    ReplyDelete
  72. @Tomato Gurl's Life pergh...ko ske ek ngan kumpulan exist...cayalh cik tom

    ReplyDelete
  73. @darkbatman hhehehehe...yeker??? aku xtau sgt la lagu mat saleh 90an... :P

    ReplyDelete
  74. @mR.sYaH hehehe...mmg la kawan2 ske karok lagu 90an...tp kalau sorang2 mcm2 lagu la kot :P

    ReplyDelete
  75. @hansyesss...mmg besst...saje je xtarok lagu 80 an :P

    ReplyDelete
  76. dengar lagu lama rasa nak bercinta.. heeee

    ReplyDelete
  77. nas terus teringat bekas kekasih lama hooo..

    ReplyDelete
  78. @suri hahaha...nak bercinta ker? ala,akak cinta la ngan husband akak... :P
    mane ader kekasih lama? isk3 :P

    ReplyDelete
  79. Lagu diorang ni smua evergreen, tahan lama dan tak lapuk dek usia. orang yang lahir tahun 2000 pun suka

    ReplyDelete
  80. spring terbaheekk..haha..tapi kalau gi karok paling best layan lagu jiwang..aku yg xjiwang ni pon boleh tarus jadik si penjiwang!haha-.-

    ReplyDelete
  81. lagu 90an best ! hahah. sampai aku penah berangan, nak ade guy maen gitar nyanyikan lagu 90an tok aku. kahkahkah~

    ReplyDelete
  82. Lagu jiwang 90-an dinyanyikan dengan penuh perasaan dan mendayu-dayu...
    Maka tak hairanlah kalau aq tetap tak jemu walau dah mendengar puluhan kali.

    ReplyDelete

Thx sebab komen entri.. bagi mereka yang dari wordpress atau reader yang tidak mempunyai blog,boleh komen dengan klik pada name/url. then tulis nama dan/atau letak link blog korang dan publish comment :)
annonymous juga digalakkan memberi komen :P

Related Posts with Thumbnails